Ha röviden és tömören foglalnám össze, akkor azt mondanám, hogy egy oka van, a gyakorlás hiánya.
Ma három osztály tanulóit korrepetáltam, és most is azt láttam, hogy van olyan kis tanítványom, aki igyekvő, mindig kész a házi feladata, mégis jó, hogy rendszeresen eljön korrepetálásra, mert mindig találunk valamit, amit éppen "elfelejtett". Most egyenleteket oldunk meg a 7-8-osokkal, és gyakran nem az a probléma, hogyan kell változtatni a két oldalt, már fújják: mindkét oldalból elveszek 2/5-öd x-et..., mégsem jó a végeredmény, mert nem tud elvenni 2/5-öd x-et. Akkor újra kezdjük a pizzaszeleteléstől, csokidarabolástól, torta felosztásától.
Sajnos az idő sosem elég.
Van akinek rááll az agya a matematikára, és 1-2 példa után fogja az adást, de a többségnek 5-10 példa kell, meg még egy apróság: nap mint nap találkozni mindenféle számolási feladattal.
Ma is volt egy vicces eset. Zsóka (8-os) kölcsönkérte a számológépet.
Megkérdeztem mit akar kiszámolni. Mondta: azt, hogy mennyi 6x6. Nos körülnéztem, a körülette ülő gyerekek nagyon jót kacagtak .-))))) Persze nem Zsókán, hanem a szituáción.
Kérdezem tőle: Zsóka, mennyi 6x6?
A válasz azonnal jött: 36.
Akkor minek kell a számológép?
Ja.... -Ő is nevet.
Annyira belemerült az egyenletmegoldás lépéseibe, hogy még a legegyszerűbb dolog is kiesett a fejéből.
Ezek után megmutattam a gyerekeknek az "ujjon szorzást".
Szünetben is nyitogatták az ujjaikat (ne felejtsd el, hogy nyolcadikosok, és az iskola legjobb csoportja), mutatták egymásnak ezt az egyszerű és vicces megoldást.
Kell-e mondanom, hogy én is örültem.
Ej-haj! Most írhatnék a számológép gondolkodásra való hatásáról, de mindannyian tudjuk, hogy szükséges a használata, s hogy ki mikor engedi meg, azt tanára válogatja. Ígérem, hogy majd egyszer írok a számológépes történeteimről is.
Te hogyan látod a gyakorlás kérdését? Hogyan tudod rávenni a gyermekedet, hogy gyakoroljon? Írd meg nekem!
:-) Matekos üdvözlettel: Katica (-: