Azt gondolnánk, hogy a grafikonok leolvasása és értelmezése egyszerű feladat, mégis gyakran okoz meglepetést, mennyire félreértelmezik a gyerekek az értékeket.
Ilyenkor többnyire nem veszik figyelembe a grafikonon feltüntetett mértékegységeket.
Ha pedig a gyereknek kell megrajzolni a grafikont, akkor gyakran pontatlanul veszik fel az adatokat, nem a vonalon húzzák meg a tengelyt, sőt olyan gyerek is van, aki nem érti, miért kellene egyenlő távolságokra lennie egymástól az egymást követő számoknak.
Mindkét esetre volt ma példa.
6. osztály, grafikonok. A gyerek mindkét tengelyt a négyzetrács vonalak közé húzta. Megmutattam, újra próbálta. Valamivel jobb lett.
Sajnos a mai gyerekek nagyon csúnyán írnak. Alig lehet kiolvasni a betűiket, és a számok sem egyértelműek. Tudom, hogy ez nem mindenkire igaz, de sokkal több az alig olvasható írás, mint egy évtizede.
A másik mai meglepetés: az óra eleji önálló kisfeladatban a 85 Ft-os csoki volt a célkeresztben. Mennyibe kerül 1, 2, 3, 5, 10 db? A grafikonra is többen ugyanígy írták fel egymás után a számokat, a 2-3 közt ugyanannyi volt a távolság, mint a3-5 és az 5-10 között. Pedig többet rajzoltunk már az előző napokban.
Talán figyelmetlenek, nem tudnak kellően koncentrálni és még találhatunk sokféle kifogást, miért nem megy, viszont, ha azt szeretnénk, hogy megértse a gyerek a grafikonok lelki világát, egy biztos út van: sok-sok grafikont kell rajzolni és értelmezni!